Wat eet je tijdens een Paleo dieet

Het Paleo dieet wat is dat nu eigenlijk

Iedereen droomt waarschijnlijk wel van een strak lichaam. Een strak of slank lichaam betekent vaak veel sporten en weinig eten. En het kost veel energie om jezelf op deze manier dag in, dag uit volledig uit te moeten putten. Is dat het wel waard?

Waarom een oer-dieet?

Het Paleo dieet is gebaseerd op de levenswijze en eetwijze van de oermens. De oermens leefde van jagen en verzamelen. Maar in de loop van de tijd, heeft het jagen en verzamelen plaats moeten maken voor de landbouwrevolutie. Vanaf de opkomst van de landbouwrevolutie is eten steeds meer bewerkt geworden. Bij het Paleo dieet leer je weer terug te gaan naar de basis.

Bij het eten van basisvoeding, voorkom je talloze ziekten zoals diabetes en obesitas. Ook levert de basisvoeding genoeg vitaminen en mineralen op, die je momenteel mist in het huidige aanbod van voeding, wat vaak rechtstreeks uit de fabriek komt.

Wat eet een Paleo-er?

Kort gezegd bestaat het Paleo dieet uit: groenten, vis, vlees, eieren, fruit en noten en zaden. In het Paleo dieet komen geen melkproducten, suiker, peulvruchten en geen chemische toevoegingen voor. Suiker is erg verslavend en verandert de bloedsuikerspiegel.

Suiker

Als de bloedsuikerspiegel de verandering in de suikerspiegels niet meer ziet, ontstaat diabetes. Een schommelde suikerspiegel zorgt ook nog eens voor honger. Te veel honger speelt overgewicht in de hand.

Granen en peulvruchten

Veel granen bevatten gluten, die zorgen voor een beschadigde darm. Als onverteerde stoffen vanuit de darmen in de bloedbaan komen, krijgen we te maken met chronische ontstekingen en in het ergste geval een auto-immuunziekte. Ook de zogenaamde nutriënten uit peulvruchten kunnen de darmwand beschadigen.

Melk

Baby’s drinken melk, maar na een aantal jaar verliezen we de enzymen om bijvoorbeeld melkeiwit en lactose te kunnen verteren. Ook hierdoor kun je last krijgen van darmaandoeningen.

Waaruit haalt een Paleo-er zijn energie?

Een Paleo-er haalt zijn energie voornamelijk uit vet. Nu zal je misschien raar kijken, maar de mens verteert van nature geen koolhydraten. Vet is een goede brandstof en levert veel energie. Binnen het Paleo dieet wordt veel gebruik gemaakt van kokosolie, vette vis en olijfolie. Calcium wordt gehaald uit groenten. Calcium uit groente neemt je lichaam zelfs beter op dan uit melk.

Hoe weet je wat je wel en niet kan eten?

Misschien komt dit wel heel ingewikkeld op je over. Op internet staan gehele lijsten wat je wel en niet kan eten. Ook zijn er veel kookboeken uitgebracht over het Paleo dieet. Dit kunnen algemene Paleo recepten zijn. Maar kookboeken kunnen ook op een punt inzoomen binnen het Paleo dieet.

Denk bijvoorbeeld aan kookboeken om van je suikerverslaving af te komen. Ook kun je abonnement nemen op het Paleo Magazine. Ook zijn er verschillende hulpmiddelen te vinden die het Paleo dieet gemakkelijker maken om vol te houden. Zo zijn er speciale lunchtrommels en speciale spatels te vinden.

Sporten

Wat nog meer belangrijk is als je wilt afvallen met behulp ban het Paleo dieet, is om als een echte oermens te leren sporten. Dit doe je door vaak op een nuchtere maag te gaan sporten. Nuchter sporten, is sporten nadat je 12 uur niets hebt gegeten.

Ondanks dat je geen maaltijd op hebt, heb je nog zoveel vetreserves in je lichaam, dat je niets tekort komt. Sterker nog, je gaat dan juist vet verbranden, waardoor je afvalt. Het is ook zo dat je na een maaltijd 3 uur niet moet sporten, omdat je lichaam dan nog bezig is met de vertering. Vaak nuchter sporten is ook nog eens goed voor allerlei lichaamsfuncties.

Een strak lijf?

Waarschijnlijk hoop je nog steeds een strak lijf met een mooie strakke buik te krijgen. Wanneer je het Paleo dieet gaat volgen is dit zeker mogelijk. Je eet natuurlijk en als een oermens. Je vet-inname zorgt voor een goed honger en verzadigingsgevoel. En doordat je bloedsuikerspiegel niet meer vermoeid raakt van het teveel aan suiker, houdt je energie over om te bewegen.