Heb je eiwitshakes nodig voor je spieren?

Is het nodig om eiwitshakes te eten om grotere spieren te krijgen

Spieren worden niet zomaar groter, daar moet je iets voor doen. Zijn eiwitshakes dan een mogelijkheid?In de eerste plaats moet je je spieren de opdracht geven zich te ontwikkelen. Dat is de bedoeling van de apparaten op de sportschool, je gaat je slappe spieren weer gebruiken.

De training

Dat moet je natuurlijk op een gezonde manier doen. Loop dus niet te hard van stapel. Het is altijd een goed idee om te luisteren naar wat anderen je vertellen. Als een van de leden van de sportschool je verteld dat hij van een apparaat veel spierpijn kreeg, ga dat apparaat dan niet gelijk uitproberen. Begin mat lage gewichten in op apparaten met een lage weerstand. Begin ook met bewegingen die je lichaam al kent, zoals op een trainingsfiets. Als je dagelijks van huis naar je werk fietst is je lichaam al gewend aan de bewegingen die je op de trainingsfiets maakt. Door langzaam de weerstand te verhogen vertel je je spieren dat ze harder moeten gaan werken. Het herhalen van een patroon in je training maakt de boodschap aan de spieren nog sterker.

Daarna kun je langzamerhand, en als dat nodig is onder begeleiding, aan andere apparaten gaan denken. Vraag altijd een trainer om een oogje op je te houden en de werking van het apparaat uit te leggen voor je eerste training. Probeer ook in de loop van een week alle spieren van je lichaam dezelfde hoeveelheid training te geven.

Het dieet

Om goed te kunnen werken en ook nog sterker te worden hebben de spieren, en ook de rest van het lichaam, extra voedingsstoffen nodig. Eiwitten, als de bouwstoffen voor spieren zijn erg belangrijk. Maar dat zijn niet de enige voedingsstoffen waarvan je meer gaat gebruiken tijdens een trainingsprogramma. Je spieren moeten ook gewoon deelnemen aan het verbrandingsproces in je lichaam, dus koolhydraten zijn net zo belangrijk. Grotere spieren krijg je door meer te trainen en door meer, en beter, te eten. Ook daarom moet je de vitamines en mineralen die je lichaam ook nodig heeft beslist niet vergeten.

Je hebt beslist ook meer eiwitten nodig. Maar moet je die eiwitten eten door eiwitshakes te maken of zijn er andere manieren? De shakes die je kant en klaar of in poedervorm koopt bevatten vaak meer voedingsstoffen, niet alleen eiwitten. Ze worden vaak aangeprezen als compleet, dus heb je verder niets nodig. Niets is minder waar. Vergeet niet dat vlees, vis en kip ook eiwitten bevatten. Er zijn ook groenten die veel eiwitten bevatten, net als fruit.

eiwitshake

Bij een gebalanceerd dieet heb je de mogelijkheid zelf veranderingen aan te brengen. En omdat smaak zeker ook een woordje meespreekt zou je de eiwitshake kunnen laten staan en een shake maken met een avocado. Met maar tien gram eiwitten niet echt een bommetje, maar het smaakt beslist een stuk lekkerder. En tien gram lijkt niet veel, maar wanneer je spieren opbouwt heb je ongeveer 1,5 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht nodig. Dus wanneer je genoeg mager vlees, noten, vis en peulvruchten eet kan de avocadoshake net die extra hoeveelheid eiwitten opleveren die je nodig hebt.

Over het algemeen krijg je grotere spieren niet door het eten van allerlei voedingsmiddelen die doen denken aan de ruimtevaart. Net als bij de bewegingen, begin met voedingsmiddelen die je lichaam al kent. Daarmee voorkom je dat je je misselijk gaat voelen, maar het zorgt er ook voor dat je lichaam de voedingsstoffen goed opneemt.

Samenvattend, eiwitshakes kunnen een hulpmiddel zijn, maar ze zijn niet echt nodig om grotere spieren te krijgen. Een gebalanceerd trainingsprogramma en een gebalanceerd dieet, dat is wat je nodig hebt. Begin met bewegingen en voedingsmiddelen die je al kent en bouw daarop verder.